PODCASTING

“Moeten wij ook niet een podcast maken?”

Grote kans dat die vraag in jouw bedrijf voorbij is gekomen. En het antwoord is:
“Ja, dat is een goed plan."

Je moet je echter wel beseffen dat een podcast meer is dan een goedbedoelde hobby. Te veel podcasts klinken alsof ze zijn gemaakt voor de lokale radiopiraat. Wat microfoons neerzetten, beetje babbelen, een inside joke tussendoor en publiceren maar.

Maar een podcast die je als bedrijf publiceert, is onderdeel van je identiteit, net als je personeel, je logo, je commercial, brochure of advertentie. Een professionele benadering is essentieel om als bedrijf succesvol te zijn met podcasting.

Voor wie maak je de podcast?

Podcasting kan een uitstekende manier zijn om je verhaal te vertellen en mensen te informeren en te vermaken. Maar voordat je begint is het belangrijk dat je bepaalt voor wie je de podcast gaat maken en wat jij ze te bieden hebt. Maak een duidelijke keuze! Als je probeert iedereen tevreden te stellen gaat er uiteindelijk niemand echt plezier aan beleven.

Podcast 44%20LUISTEREN

Begin met het einde: wat wil je uiteindelijk bereiken met je podcast serie? Ontwikkel een concept dat gericht is op een vooraf bepaald resultaat binnen een duidelijk omschreven doelgroep!

Podcast OMZEEP

Een podcast is geen commercial

Je publiek luistert niet naar je podcast om een commercieel verhaal te horen over hoe goed je bedrijf wel niet is en wat je allemaal te bieden hebt. Dat is kansloos. Luisteraars willen vermaakt en geïnformeerd worden. Dus geef je luisteraars de content waar ze behoefte aan hebben. Alleen dan raken ze betrokken en blijven ze luisteren.
En als je dan toch commerciële informatie wilt geven, zorg dan dat het past bij de sfeer van de podcast en plaats het op een logische plek.

Geluidskwaliteit

Veel podcasts klinken precies zoals ze zijn opgenomen: best wel amateuristisch. Een holle ruimte, het geluid dat te zacht staat, een bak met ruis of een knullige montage. Maar waarom zou je je podcast willen laten klinken als een illegale radiopiraat?

Podcast STUDENTEN
Podcast STUDENTEN

Alles wat je als bedrijf doet moet goed zijn. Dus niet alleen de inhoud maar ook het geluid van je podcasts. Als je dat niet goed doet, straalt de beroerde kwaliteit direct af op je bedrijf.

Inhoud

Ontspanning en vermaak zijn de belangrijkste redenen voor iemand om naar een podcast te luisteren. Maar ook relevante informatie is erg belangrijk. Heeft je podcast geen toegevoegde waarde, dat zit je snel zonder publiek.
Dus weet welke informatiebehoefte er is en stem daar je podcasts op af. Dan zal de waardering voor jouw podcasts veel groter zijn.

Podcast ZAKELIJK
Podcast 24%20ZAKELIJK

Publicatie

Als je een podcastserie maakt met een vast aantal afleveringen en deze worden tegelijk gemaakt, dan kun je de hele serie in één keer publiceren. Op die manier kunnen luisteraars als ze dat willen meteen de hele serie luisteren.

Dat hebben we gedaan met ‘Grensverhalen'.
In nauwe samenwerking met het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties hebben we deze podcastserie geproduceerd. Een roadtrip door de grensregio’s met verhalen over het onderwijs, de gezondheidszorg, ondernemen, het verenigingsleven en nog veel meer. 

Publiceer je niet alle afleveringen in één keer, dan is een duidelijk publicatieschema essentieel. Want ook voor podcasts geldt dat je publiek houdt van duidelijkheid en regelmaat.

Hoe vaak en wanneer publiceer je een nieuwe aflevering van je podcast?
Dat hangt onder meer af van de hoeveelheid relevante informatie die je te bieden hebt.

Podcast 33%20abonnee

Of je nu iedere week, iedere maand of ieder kwartaal een podcast uitbrengt, zorg dat je publiek weet wanneer ze nieuwe content kunnen verwachten, dan zullen ze daar rekening mee houden.

In opdracht van en in nauwe samenwerking met MKB-Brandstof hebben we de podcastserie Groeifactor ontwikkeld en geproduceerd. In 88 afleveringen hoor je openhartige verhalen van inspirerende ondernemers.
Deze serie verscheen elke twee weken op woensdag.

BRON CIJFERS: MARKTEFFECT PODCAST MONITOR
© copyright 2021 - Double-O