Blog

20 Maart 2023

Terugblik op audio-investeringen in 2022

Stichting Audify heeft het Audio Jaarrapport 2022 gepubliceerd, met daarin alle feiten en cijfers als het gaat om audioconsumptie in Nederland. Wij hebben de belangrijkste punten voor je op een rij gezet.

De audioreclamebestedingen in 2022 bedroegen 225,8 miljoen euro. Dit is een record en ruim 16 miljoen euro meer dan in 2021, een stijging van 7,8%. Dit blijkt uit de netto radioreclame-omzet van 2022 die Audify bekend heeft gemaakt.

Het eerste kwartaal gaf de grootste stijging ten opzichte van 2021, er werd 15,7% meer geïnvesteerd. De hoogste audio-investeringen ooit werden behaald in het vierde kwartaal, met meer dan 81 miljoen euro (+4,1% t.o.v. 2021).

De omzet van reguliere radiocommercials kwam in 2022 uit op een bedrag van 203,3 miljoen euro. Met een aandeel van 90% in de netto-investeringen is dit de grootste categorie. Het aandeel branded content is 5,7% en komt uit op 12,9 miljoen euro. Digitale audio is de snelst groeiende categorie met een stijging van bijna 25% naar 9,7 miljoen euro.

In 2022 heeft Nederland 1,6 miljard uur live audio gestreamd en zijn er 285 miljoen podcasts gedownload.

Recordaantal adverteerders

Het aantal bedrijven en merken dat gebruik maakt van audioreclame is gegroeid naar een recordaantal van 2.226 merken in 2022. Retail is daarbij al jaren lijstaanvoerder als grootste branche en T-mobile, Kruidvat en KPN zijn de grootste adverteerders.

Alle inzichten in de radio-investeringen, luistercijfers en ontwikkelingen van de audiomarkt lees je in het Audify Audiojaarrapport 2022, hier te downloaden.